Cape Point, Jazz Festival en tas inpakken. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Maas - WaarBenJij.nu Cape Point, Jazz Festival en tas inpakken. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Maas - WaarBenJij.nu

Cape Point, Jazz Festival en tas inpakken.

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We, ik en drie andere jongens van Sawkins Road, stapte de auto in op weg naar Cape Point, ook wel Kaap de Goede Hoop genoemd. Het zou ongeveer een uurtje rijden zijn, maar omdat er een festival in Simons Town was duurde het allemaal wat langer en ben ik onderweg een keertje uitgestapt om een ijsje te halen. Wat verkoelend was bij het warme weer. Bij Cape Point aangekomen moesten we entre betalen om door het 7750 hectare grootte gebied van Table Mountain National Park te mogen rijden. We reden door een redelijk vlak landschap met aan weerszijden af en toe een berg, groen gras en groene struiken. We zetten de auto neer op een parkeerplaatsje vlakbij het uitkijk punt. We moesten een stukje lopen en met een aantal stijle trappen bereikte we het uitkijkpunt waar je twee oceanen samen ziet komen. Zo ver als je kon kijken kon je zee zien. We genoten van het uitzicht op de zee, kleine strandjes en de bergen. We klommen weer in de auto en vroegen ons af waar de apen zich hadden verstopt, want bij de ingang stonden grote borden dat er baboons zijn, dat je ze niet mag voeren en ramen en deuren dicht moest houden. Onderweg kwamen we nog wel een groepje struisvogels tegen, bijzonder om ze van zo dichtbij in het wild te kunnen zien. We reden nog wat verder om meer van de omgeving te zien en ja hoor daar waren de apen. Ze zaten langs de weg alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ook heel erg leuk om te zien hoe ze met elkaar speelde of zich vastklampen aan mama. Nu hadden we alles gezien en konden we weer terug naar huis rijden via de Chapman's Peak Drive. Een super mooie route over de Chapman's Peak, je rijdt over een smalle weg met aan de ene kant water en aan de andere kant bergen die ver boven je uit tornen. We reden er op het moment dat de zon bijna onderging wat een mooie oranje gloed over ons uitzicht gaf. Echt een hele mooie route om eens overheen te rijden.
De volgende dag, zondag 22 maart, namen we de taxi naar Mzoli's in Gugulethu naast een Township. Het concept is echt geweldig, het is een soort grote buurt BBQ. Je gaat in de rij staan en kan kiezen wat voor vlees je precies wilt hebben, dat reken je af en je loopt door naar het gedeelten waar ze het vlees voor je klaar maken. Hele grote vuurplaatsen met grote rekken erop, super warm in die ruimte. Om ervoor te zorgen dat je je vlees goed gebraden en weer een beetje snel krijgt kan je wat fooi geven aan de mannen achter de BBQ. Wanneer je je vlees op kan halen wordt het op een grote schaal gelegd die je mee kan nemen naar de volgende ruimte waarvan een deel overdekt is, waar je aan grote tafels kan gaan zitten. En een ander gedeelte wat niet overdekt is waar je heerlijk in de zon kan staan. Het is er altijd super drukt, er is een DJ die voor de nodige hitjes zorgt, ook de cocktailbar mag niet ontbreken en er hangt een gezellige sfeer. Prima besteding van je zondag!
De week begon weer en ik merkte dat het in de operatiekamer rustiger was dan de weken ervoor, wat ik erg fijn vond. Nu ook ik wat meer vragen stellen aan de artsen en was er meer ruimte om alles goed te kunnen zien. Normaal werd er niet uitgelegd wat voor operatie er precies uitgevoerd werd en waarom, nu kon ik het vragen en hadden de artsen de tijd om mijn vragen rustig te beantwoorden. Hierdoor heb ik in mijn laatste week nog veel kunnen zien en geleerd.
Deze week was er ook een Jazz Festival in Kaapstad, woensdagavond was er een gratis concert op de Greenmarket Sqaure en het centrum van Kaapstad. Erg leuk om te zien, er was een groot podium gebouwd en en waren veel mensen op af gekomen. Sommige hadden zelfs een stoel meegenomen op ultiem te kunnen genieten. Ik heb drie bandjes op zien treden, waarvan het laatste bandje me het meeste bij is gebleven. De leadzanger maakte er echt een show van, hij kon goed zingen en saxofoon spelen waarmee hij iedereen aan het dansen kreeg. Hij betrok het publiek er bij waardoor de sfeer nog beter werd. Iedereen begon met elkaar te dansen en bij onze groep ontstond een cirkel. Iedereen begon te dansen en om en om ging er iemand in het midden staan om zijn of haar dansmoves te laten zien. Steeds meer mensen sloten zich aan bij deze cirkel, echt heel erg leuk om te zien wat muziek allemaal kan doen. Iedereen was zo vrolijk en had het naar zijn zin. Ik had de hele dag al gestaan bij de verschillende operatie en stond ook al een tijdje op het Jazz Festival dat ik mijn voeten rond een uurtje of tien aangaven dat het tijd was om naar huis te gaan. We genoten nog van een nummer en pakte de taxi naar huis.
De volgende dag was mijn laatste dag in de operatiekamer en zijn we als afsluiting gaan borrelen in een cafeetje vlak bij het Maitland Cottage Home wat erg gezellig was. Ik heb genoten van mijn stage en ook zeker veel geleerd en dan vooral veel geleerd hoe het er hier in Afrika aan toe gaat.
Zaterdag 28 maart gingen we naar het strand toe, we parkeerde de auto en liepen ergens naar beneden. Niet helemaal waar we hadden gepland, maar het viel niet tegen. Het was een super klein strandje, wat ook betekende dat het er erg rustig was. We hadden zo ongeveer ons eigen prive strandje, heerlijk om bij te komen van een drukke werkweek. Op zondag heb ik samen met Christiaan de Tafelberg nog een keer beklommen, maar nu via een andere route. Deze route volgde een pijpleiding, vandaar de naam Pipe Trail. Het was erg mooi weer en we namen alle tijd om boven te komen. Deze tocht duurde iets langer dan de vorige omdat we een pad insloegen wat doodliep en we raakte een keer het pad kwijt waardoor we door bosjes liepen en over rotsen heen moesten klimmen. Maar ondanks dat was het ook een super mooie tocht met weer prachtig uitzicht op Kaapstad.

Deze week ga ik Kaapstad echt verlaten en zal ik mijn reis gaan vervolgen langs de kust. In mijn volgende verslag zal ik vertellen hoe mijn trip naar Namibie was.

Ik ga nu mijn tas inpakken, liefs!!

  • 13 April 2015 - 13:16

    Maarten:

    Leuk verslag Kim en mooie foto's. Dan te bedenken dat ik voor mijn tentamens aan het stampen ben. Ik ben Jaloers!

    Mvg,

    Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 09 Maart 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 4068

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 26 Mei 2015

South-Africa

Landen bezocht: