Opereren, voetbal en een prachtige wandeltocht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Maas - WaarBenJij.nu Opereren, voetbal en een prachtige wandeltocht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Maas - WaarBenJij.nu

Opereren, voetbal en een prachtige wandeltocht

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een erg leuk weekend gaat maandag ochtend de wekker net iets te vroeg. Om 8 uur loop ik het Maitland Cottage Home binnen, ik kleed me om en loop de operatiekamer binnen. Het waren ongeveer dezelfde operaties die ik vorige week maandag ook gezien heb. Na de eerste operatie deelde sister Barry mede dat ik me mocht gaan 'scrubben'. Ik mocht me klaar gaan maken om te assisteren bij de volgende operatie. Ze liet me zien hoe ik mijn handen moest wassen, wat een heel ritueel is om je handen helemaal schoon te krijgen op de juiste manier. In de operatiekamer lagen doekjes klaar waarmee we onze handen af konden drogen. Ik trok een lange groene jas aan en kreeg uitleg over het aantrekken van de handschoenen. Nu was ik steriel en mocht niets meer aan raken, dan moet je even goed nadenken hoe je de deur doorloopt en dat je niet zo maar even aan je neus kan kriebelen. Ik mocht naast Dr Sparks staan en hij begon met de operatie. Hij legde uit welke spieren er allemaal te zien waren en welke hij doorbrandde om de bewegelijkheid van het jongetje te vergroten. Ik kan nog steeds niet wennen aan de geur die er vrijkomt als Dr Sparks de spieren doorbrand, echt walgelijk. Ik stond er met mijn neus bovenop en mocht wat klemmen vast houden, het is zo fascinerend om te zien hoe het allemaal in elkaar zit. Het was een geweldige ervaring.
Woensdag avond was er een voetbalwedstrijd in het stadion wat gebouwd is voor het WK voetbal in 2010. We waren met een groep van zeven personen en moesten nog kaartjes kopen. We liepen naar wat bewakers toe en vroegen waar we de kaarten konden kopen. Hij zei: Als je die man die daar staat aanspreekt en zegt dat je kaartjes wilt en mijn naam noemt dan komt het helemaal goed. We spraken de man aan en hij gaf ons zeven gratis kaartjes. We hadden gewoon gratis kaarten gekregen voor de wedstrijd Ajax - Black Aces! We beklommen de lange trappen om een plekje te zoeken waar we alles goed konden zien. Het was erg rustig en we kozen een plaats bij de middenlijn. We zaten nog niet of het fluitsignaal klonk en de wedstrijd begon. Na 45 minuten stond het 1-0 voor de Black Aces, we gingen een biertje halen als troost. De biertjes werden geschonken in grote hard plastic bekers met een afbeelding van een voetballer en de tekst 'welcome to Cape Town'. Deze bekers kon je na afloop meenemen, een super leuk aandenken dus! De tweede helft begon en Ajax speelde wat beter en kreeg een corner, Eline zei nu moet hij erin gaan! En dat gebeurde ook, nu stond het gelijk. Tot onze vreugde scoorde Ajax nog een keer in de laatste tien minuten en konden we met een goed gevoel naar huis toe gaan. Maar eerst nog even langs de wc, we liepen de trap af naar beneden en kwamen in een super grote ruimte met 30 wasbakken. Rondom deze ruimte waren allemaal toiletten ik denk wel 100, het was echt zo groot!
Vrijdag waren we om 11 uur al klaar op stage en we besloten dat het mooi weer was om te gaan surfen bij Muizenberg. We reden er heen en liepen een surfshop in, we kregen een wetsuite en trokken die aan. We liepen met het surfboard onder onze arm naar het strand en kregen eerst wat aanwijzingen en tips in het zand. Onze instructeur, met blauwe neus van de zonnebrand, vertelde ons hoe je op het board moest gaan staan. Na dat een paar keer te hebben geoefend bonden we het board aan onze enkel en gingen het water in. De instructeur hielp ons met de timing, welke golven we konden pakken en wat er goed en minder goed ging met het klimmen op het board. Verbazingwekkend ging het redelijk goed en na drie keer oefenen stond ik op het board. Het was echt super gaaf, maar wel snel gedaan met de pret want daarna ging het minder goed. Ik wisselde van board met Aniela, dit was een iets kleiner board. Het ging wat beter en na anderhalf uur liet de instructeur weten dat hij er weer vandoor ging en wij nog wel even door mochten oefenen. We hebben nog een uur gesurft en toen waren we moe. We brachten de surfboarden terug en reden weer naar huis. Thuis kwam ik erachter dat ik mijn hoofd niet had en gesmeerd en die was goed verbrand, net zo als mijn handen. Echt heel dom ik was vergeten me in te smeren...
Voor zaterdag hadden we een kaartje gekocht voor het Holi Colour Festival midden in het centrum van Kaapstad. We reden er met de taxi heen en eenmaal binnen zochten we een plekje in de schaduw. Er waren twee podia, met prachtig uitzicht op de Tafelberg. Toen de zon wat minder fel begon te schijnen begaven we ons naar de dansende menigten. Het was niet voor niets een Holi Colour Festival je kon poeder kopen wat je op elkaar kon gooien. Het zag er erg leuk uit iedereen onder de kleurtjes. Ook wij zaten na een tijdje helemaal onder de oranje, groene, blauwe en paarse kleuren. Naarmate de avond vorderde werd de muziek beter en onze benen werden moeier van het dansen, tijd om naar huis te gaan.
Ik wilde heel graag het plaatsje Bo-Kaap zien en besloot daar op zondag heen te lopen, zo'n 8 km. Het zonnetje scheen en met een grote fles water en mijn camera ben ik op pad gegaan. Toen ik er bijna was kwam ik een park tegen, Company's Garden. Nu ik hier toch was kon ik hier ook doorheen lopen. Het was een hele mooie rustgevende plek met heel veel groen en ontelbaren verschillende soorten bomen. Toen zag ik een eekhoorntje en pakte snel mijn camera om van dit unieke moment een foto te maken. Ik zocht een bankje op om even te lunchen en te genieten van de omgeving. Ik kwam erachter dat het helemaal niet zo bijzonder was om een eekhoorn te spotten. Ze liepen overal en als je op je hurken ging zitten kwamen ze zelfs naar je toe met de verwachting een noot je te krijgen. Het was echt heel erg mooi en bijzonder dat er in een drukke stad zo een mooi, groot en rustig park is. Ik besloot verder te lopen en de gekleurde huizen te bekijken in Bo-Kaap. Het was iets kleiner dan ik had verwacht maar het was prachtig om de felgekleurde huizen te zien. Toen ik ze allemaal op de foto had gezet besloot ik weer naar huis te lopen en lekker te douche, het was toch best wel warm voor deze tocht.

Dat was dan alweer de tweede week van mijn verblijf in Kaapstad, het is zo mooi met alle bergen om je heen, het mooie weer en de wind die hier ook vaak waait.
Tot volgende week!!

  • 23 Maart 2015 - 19:57

    Anke:

    Haai Kim,
    Wat leuk dat je in de operatiekamer staat naast de chirurg. Het is idd fascinerend om bij een operatie te staan en de geur van verbrand vlees went echt nooit. Wel krijg je een goed idee hoe e.e.a. in mekaar zit in een mens, toch, je weet het wel, maar als je het ziet is het toch anders.
    Beetje dom om je niet in te smeren, maar ja je bent ook maar een mens en denkt er gewoon niet aan. Heb je er nog last van gehad, ik bedoel: pijn of ging het wel. Misschien ben je wel met aftersun bezig geweest.
    Durf je dat in zo'n park alleen te gaan wandelen? Nou ja je hebt heerlijk gezelschap van eekhoorntjes, wat b.v. in Amerika ook heel gewoon is. Voor ons dus niet en dan zie je het ook heel anders. De kleuren in Zuid Afrika zijn zo wie zo geweldig, maar het ziet er ook heel anders uit als het zonnig is, dat is hier ook zo, niet dat het hier zonnig is integendeel het is gewoon koud.
    Meid, ik vind het heerlijk dat je zo geniet en ik hoop dat het lekker lang zal duren en je nog heel vel indrukken en mooie herinneringen opdoet daar in Afrika.
    Liefs uit een koud Limbabwe en geniet maar lekker: Ankexxx en Berxxx

  • 23 Maart 2015 - 20:01

    Marian:

    hoi lieve kim fijn om weer zo"n gezellig weekverslag te lezen. ik zat er al naar uit te kijken en heb
    zelfs facebook om het niet via anderen te moeten horen. nog een weekje stage en dan op trektocht.
    heb je al plannen gemaakt? heel veel groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 09 Maart 2015
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 4067

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 26 Mei 2015

South-Africa

Landen bezocht: